Posted

Sommerfri behøver ikke være ensbetydende med træningsfri. Tidligere eliteløber og personlig træner Henrik Them fortæller her, hvad hans bedste sommerråd er til dem, han træner.

Afslapning, tid til familie og venner, sol og sommer, grillpølser og is. Det er vigtigt. Men mange af os har sikkert oplevet på egen krop, hvor hårdt det kan være at komme tilbage i god form efter en lang ferie med lidt for mange timer i liggestolen og lidt for få timer med pulsen i vejret?

Heldigvis er der mange måder at holde sig aktiv på i løbet af sommeren. Det fortæller Henrik Them, som er tidligere eliteløber og personlig træner.

Til dem, som han træner, plejer han at sige, at de skal sørge for at få slappet af, løbe en tur med manden eller børnene, tage en cykeltur, en svømmetur eller en gåtur ved stranden.

Hold dig aktiv

“Det vigtigste er nemlig, at du holder dig aktiv. Grib de muligheder, der er på din ferie, for at få nogle aktive oplevelser, som du ikke får til daglig. Får du løbetrænet en gang eller måske endda to gange om ugen, er det selvfølgelig bare en bonus,” lyder det fra Henrik Them.

De alternative aktiviteter og oplevelser kan både give dig glæde og fornyet motivation – men man skal heller ikke undervurdere den træningsmæssige effekt, de kan have.

“Træning er jo ikke nødvendigvis kun løb. Svømmer du en god tur eller cykler en tur i bakket terræn, kan man ofte virkelig mærke, at kroppen har været på arbejde på en anden måde, end den er vant til.”

Det betyder restitution for din form

Som tidligere eliteløber ved Henrik Them bedre end nogen, at restitution også er vigtig.

“Studier viser, at hvis du har et god grundform, kan du holde helt op til to-tre ugers træningsfri, uden at det påvirker din form mærkbart,” forklarer han.

“Det gælder især, hvis du i en periode har trænet hårdt, for så kan en træningsfri sommerferie faktisk gøre underværker for din restitution. Et år undte jeg mig selv en lang sommerferie uden træning, med vin og det hele, og da jeg kom tilbage var jeg i super god form, fordi min krop havde genvundet sine kræfter,” fortæller Henrik.

Løbetræning – gør dig selv en tjeneste

Hvis du gerne vil fortsætte med løbetræningen hen over sommeren, er det bedste og mest simple råd at beslutte dig for et konkret træningsmål i august eller september.

Hvis du har lyst, kan du hente et gratis træningsprogram, som du kan følge eller blot lade dig inspirere af. Bare det, at du har sat dig et mål, giver motivation og lyst til at komme ud at løbe, og så er det ikke så vigtigt, om du løber tempopas, intervaller eller langsomt løb.

Og løber du kun én gang i ugen, har du samtidig en smart fordel, forklarer Henrik Them:

“Så kan du presse dig selv lidt hårdere, fordi du har længere tid til at restituere. Og det gør måske ikke så meget, hvis du er lidt øm, for du har jo ferie og har gode muligheder for at hvile benene.”

Om dit mål skal være 5 km til DHL Stafetten sammen med dine kollegaer eller CPH Half på 1:30, er op til dig og din nuværende form. Nedenfor kan du se en oversigt over de løb, som Sparta afholder i august og september, samt finde træningsprogrammer til alle distancer.

Vælg dit mål og dit program

Afhængigt af din nuværende form, kan du sikkert finde en udfordring, der passer til dig, blandt disse løbsevents, som finder sted i Sparta i løbet af august og september:

Vælg dit mål

Dato

Distancer

BMW Havneløb 3. august kl. 18.30 5 eller 10 km
Mikkeller Aftenløb 17. august kl. 21.00 5 km
DHL Stafetten Kbh 28. august – 1. september kl. 18.00 5 km walk eller stafet
CPH Half 17. september kl. 11.15 21,1 km
Se alle Spartas løb og tilmeld dig her

Hent dit træningsprogram

På Nike+ Run Club kan du finde et træningsprogram, der passer til enhver distance – fra 5 km til maraton.

Er du på farten i sommerferien, er det ekstra smart, at du kan downloade Nike+ Run Club appen, så du kan have dit løbeprogram lige ved hånden. Med appen kan du også registrere alle dine løbeture og fremskridt og få træningsvejledning, der er tilpasset til netop dig.

Nemmere bliver det ikke.

Find din Nike+ Run Club træningsplan eller hent appen her

Du kan også downloade et skræddersyet 7 ugers træningsprogram frem mod DHL Stafetten, udarbejdet af tidligere eliteløber Henrik Them. Vælg mellem et program for begyndere og et for øvede.

Hent dit 7 ugers DHL Stafetten-træningsprogram

Rigtig god sommer – og god træning!