Posted

I starten var løb mere en pligt, end det var sjovt, fortæller Jannie Lundby, der aldrig har haft intentioner om at løbe et maraton. Men en god veninde og vigtige milepæle fik hende på andre tanker.

Når Jannie kommer hjem fra arbejde, snører hun ofte løbeskoene. De store piger hjælper sommetider med aftensmaden, og på den måde kan løb være en del af familien Lundbys hverdag.

”Når man har noget at gå op i, får man det til at hænge sammen,” forklarer Jannie, som blandt andet kan kalde sig løber, kone og mor til to.

Tvunget til løb

Men sådan har det ikke altid været. Hun startede med at løbe i 2011, og to år senere oplevede hun sin første vigtige milepæl.

Men indtil da løb hun mere af nød end lyst.

”Det hele kom sig af, at jeg var lidt større dengang, og jeg var nødt til at få noget motion ind i min hverdag. Men det var ikke sjovt i den første lange tid. Det var en slags pligt, hvor jeg tænkte: Det skal jeg,” fortæller Jannie.

Den første milepæl og en ny drivkraft

Efter et halvt års tid begyndte Jannie at få blod på tanden. Kiloene raslede af og i dag har Jannie tabt sig 24 kilo.

Men det var ikke det eneste, som løbet første med sig. Drivkraften begyndte nu at komme i form af ekstra energi og glæde og de personlige sejre, der fulgte i tiden efter.

”I sommeren 2013 deltog jeg i mit første 5 km-løb for at se, om jeg kunne slå min rekord. Om jeg kunne løbe på en god tid. Dengang virkede 5 km som et helt maraton. Men jeg kom igennem på omkring 27 minutter og var meget, meget stolt af det. Det levede jeg længe på. Og nu kan jeg slet ikke undvære det.”

Ikke til at holde ud at være i nærheden af

Den lille sejr på 5 km blev en stor milepæl for Jannie. To år efter fuldførte hun sit første halvmaraton i Skagen. Målet var at komme under to timer, og det lykkedes.

I 2017 blev det til to personlige rekorder på halvmaraton – på en uge.

”Det var en stor søndag, og jeg var flyvende i flere dage og næsten ikke til at holde ud at være i nærheden af. I 2017 har jeg løbet 13 halvmaratons. Det gik lidt amok,” griner Jannie.

Kom i gang med at løbe langt – Få eliteløber Anna Holms tips

Et nyt venskab og fællesskab

Hun fandt sammen med en kollega og veninde, og som var startet med at løbe et års tid tidligere.

”Vi deltog i et bike and run-løb og fandt ud af, at det fungerede skide godt,” og i 2016 gav de to træningsmakkere sig selv en ny udfordring med en bike and run på 50 km om natten.

”At komme i mål sammen efter den udfordring var kæmpestort.”

Sammen kalder de to veninder, som begge hedder Jannie, sig Team Smile. Et team, som bor et stykke fra hinanden, og som derfor ikke træner så meget sammen. Men et team, som har noget til fælles, og som er sammen om at flytte grænser og skabe oplevelser.

Aldrig maraton

Den næste fælles oplevelse bliver Telenor Copenhagen Marathon til maj. Et projekt, der i høj grad er blevet en realitet i kraft af Team Smile.

“Sidste år ved denne tid tænkte jeg: ’Jeg skal aldrig løbe et maraton. Det er for langt’. Men hen over sommeren er jeg begyndt at tænke, at måske er det muligt. Og så sagde jeg til mig selv, hvis det skal være maraton, så skal det være nu. Nu er formen der, og den bliver ikke meget bedre. Og lysten er der. Rigtigt meget.”

Når man har sagt det højt, så skal man gøre det

“Så sagde min mand til mig: ’Tag Jannie under armen og tag af sted til København'”

Så Jannie spurgte sin gode løbeveninde:

“’Tror du, du skal løbe et nummer 3 maraton? For ellers skal du det nu – sammen med mig!’. Når man har sagt det højt, så skal man også gøre det.”


“Jeg glæder mig helt vanvittigt. Mest bare til hele oplevelsen, fordi man ved, hvor mange tusinde mennesker, der er derovre. Faktisk er det ikke selve løbet fra start til slut, men hele stemningen. Man ved bare, hvor meget det betyder i forhold til at bære sig selv igennem. Vi skal bare suge det hele til os. Og så det øjeblik, hvor jeg krydser målstregen … jeg ved ikke, hvordan jeg kommer til at reagere. Det bliver så kæmpe stort, jo.”


Dermed var kursen sat mod maraton til maj, og Jannie bruger det løbeprogram, som hendes veninde tidligere har brugt. Det går ikke løbe fuld spurt hele tiden, men arbejde på udholdenheden.

Mens træningsveninden hele tiden har haft et mål med sin træning, løber Jannie mest fordi, hun ikke kan lade være.

”Jeg løber, fordi jeg synes, det er sjovt, og fordi det giver mig ekstra energi. Jeg er mor til to, så det er blevet mit lille frirum. Det er vigtigt, for at jeg skal kunne hænge sammen.”

Tip! Brug de sociale medier

Jeg elsker at dele mine løbeoplevelse vidt og bredt og bruger bl.a. Instagram til netop at dele mit løbeunivers. Instagram er som en slags familie, og jeg folk, jeg føler mig på bølgelænge med, og som jeg kan spejle mig lidt i. Men jeg bruger også min profil som en slags dagbog for at kigge tilbage, motivere mig selv og se, jamen der ER sket fremskridt.

Følg mig på @jannielundby og Jannie Ravn på @ismileiwin
Søg på #teamsmile og #jannieogjanniepåtur for at se mere til os 🙂

Et magisk mål

Målsætningen for maraton er klar.

”Jeg vil rigtigt gerne under de magiske 4 timer,” lyder Jannies drøm.

For at blive klar er planen at finde et halvmaraton, som Team Smile kan løbe sammen for at teste sig selv.

”Vi har et rigtigt godt tempo, når vi løber sammen. Og Jannie skal være min hare, som jeg skal fange,” griner Jannie.

3 tips fra Jannie

Jannie ved, hvordan det føles ikke at være drevet af lyst. Det kan tage sin tid at nå dertil, men du kan selv gøre meget for at motivere dig selv. Her kommer de 3 af de tips, som hun selv har fulgt på sin vej til at blive passioneret løber:

Giv dig selv en gulerod

Det, der har motiveret mig hele vejen igennem, er at sætte mig et lille mål. 3 km uden stop. 5 km som det næste. Typisk tilmeldte jeg mig et løb 3-4 måneder frem i tiden. Så har du nemlig hele tiden en gulerod.

Find en makker

En træningsmakker er guld værd. Du har en at skulle af sted med – ikke nødvendigvis hver gang, men måske bare nogle aftaler en gang imellem, som du skal møde op til. Hvis du er alene, er det nemmere at blive hjemme, hvis det regner.

Beløn dig selv

Beløn dig selv, når du når dit delmål. Giv dig selv en ting, gå ud og køb en ny løbetrøje. Men vær stolt af dine små sejre. Jeg husker tit at sige til mig selv: ’Det var skide godt, at du løb 15 km i dag. Glem ikke at rose dig selv på vejen til dit mål.

 

Vil du også opleve følelsen af at gennemføre et maraton? Køb dit startnummer her