Posted

Testløb er et must for enhver løber, der gerne vil opnå fremskridt. Her får du 8 grunde til at indlægge testløb i din træning.

Der kan være mange grunde til at løbe testløb. Ofte er det formen, man gerne vil teste – kan man holde sit ønskede race pace? Hvor hurtigt kan man løbe 10 km?

Men testløb kan også tjene andre formål. Her kan du læse om nogle af de ting, man kan bruge testløb til.

8 grunde til at løbe testløb

  1. Du måler dit udgangspunkt. Mål fx din nuværende form på 5 eller 10 km.
  2. Du finder ud af, om din træning giver bonus. Sammenlign dine 5 eller 10 km-tider med jævne mellemrum for at se, om du gør fremskridt.
  3. Test dit “race pace”. Hvis du drømmer om en bestemt tid, kan du fx teste hvordan det føles at holde dit ønskede halvmaratonpace over 10 eller 15 km. Eller dit maratonpace over 21,1 km. På den måde kan du vurdere, om din målsætning for race day er realistisk eller alt hårdt og skal justeres lidt.
  4. Du gør dig erfaringer med at disponere et løb. Hvor hurtigt kan du lægge ud i forhold til din målsætning? Hvor oplever du svære perioder undervejs? Alt sammen erfaringer, som giver dig ro i maven den dag, du skal præstere dit bedste.
  5. Testløbene holder dig motiveret over længere tid. Der er lang vej til et maraton eller et halvmaraton, hvis du ikke indlægger små “teasere” undervejs, der kan holde dig til ilden.
  6. Brug testløbene som din lange ugentlige træningstur. Indrømmet, det kan være kedsommeligt at løbe de lange ture alene, så et organiseret testløb kan være en tiltrængt afveksling.
  7. Brug et testløb som generalprøve på en konkurrence. Lad være med et fokusere på tiden, men gennemprøv den “drejebog”, du vil køre efter på race day – fra aftensmaden og væskeindtaget dagen før til morgenmaden, toiletritualer, klargøring af tøj og udstyr, afgang til starten osv.
  8. Overvind nervøsiteten. Lidt adrenalin og sommerfugle i maven skal der til. Men er du en af dem, der løber i pendulfart til og fra toilettet og ikke føler dig som skabt til at konkurrere, så kan du bruge testløb til at arbejde med din nervøsitet og vænne dig til konkurrencesituationen.

Find dit næste testløb her

Priser fra 160 kr. per voksen inkl. tidtagning og forplejning

Hvor ofte skal jeg teste?

Afhængigt af din målsætning og din træningsperiode, kan du have gavn af flere eller færre testløb.

Hvis du fx træner op til maraton, er det en god ide at indlægge mindst 2 testløb undervejs og meget gerne flere. Sørg for, at der er tilpas afstand mellem testløbene, så du kan bruge resultaterne til at målrette din fortsatte træning.

Hvis dit mål er Copenhagen Marathon, kan du f.eks. bruge Nike Test 1 i februar, Nike Test 2 i marts og Nike Test 3 i april til at forberede dig i månederne op til løbet.

Tilbud: Køb Nike Marathontest 1, 2 og 3 for kun kr. 375,- og spar 175,-

De tre Nike Test-løb kan med hver deres distance bruges til at teste forskellige ting.

F.eks. kan du bruge dit resultat fra Nike Test 1 til at tilrettelægge din målrettede maratontræning, mens du kan bruge Nike Test 2 og 3 som generalprøve på maraton eller til at teste dit maratonpace på en længere distance. Du kan selvfølgelig også blot brug testløbene som en afvekslende og lidt mere festlig træningstur.

Start din træning mod Copenhagen Marathon her

Nyhedsbrev

Få rabatter, inspiration og viden om løb 1-2 gange om måneden og deltag den månedlige lodtrækning om gavekort til vores løb.

KOMMENDE LØB

BMW Havneløb
5 / 10 km - torsdag den 11. august
Start kl. 18.30 / 19.00
Gratis for medlemmer af 'Sparta Klassisk'

DHL Stafetten København
5x5 km stafet / 5 km walk i Fælledparken
Mandag 29. august - fredag 2. september kl. 18.00
Gratis for hold bestående af medlemmer af 'Sparta Klassisk'

Copenhagen Half Marathon
21,0975 km - Søndag den 18. september 2022 kl. 11.15
Maks. 25.000 pladser
Gratis for medlemmer af 'Sparta Klassisk'

Se alle løb