Praktisk
Her kan du finde de vigtigste praktiske informationer om DHL Stafetten København, som afvikles fra 29. august – 2. september 2022.
Klik her for at komme til forsiden af sparta.dk/dhl, hvor I kan tilmelde jeres hold.
Tilmeldingen åbner den 1. marts og er åben frem til løbsstart, såfremt der fortsat er ledige startnumre/teltpladser. Nogle dage plejer at blive udsolgt, men ellers er det muligt at tilmelde sig i informationen i Fælledparken på dagen.
Tid & sted
DHL Stafetten København 2022 afholdes i Fælledparken over fem hverdage:
Mandag den 29. august
Tirsdag den 30. august
Onsdag den 31. august
Torsdag den 1. september
Fredag den 2. september
Pris
Prisen er kr. 780,- per stafet- eller walkhold inkl. årets DHL-madkasse.
Jf. dansk lovgivning er startgebyr på dansk amatøridræt fritaget for moms. Der pålægges derfor kun moms på administrationsgebyret (20 kr. per ordre, ikke per hold).
Telte bookes separat hos Stafettelt
Prisen er 1100 kr. (ex moms) for et telt inkl. borde og bænke til 8 personer.
Distancer & rute
Man kan vælge mellem stafet og walk. Når man løber stafet, løber hver af holdets deltagere 5 km, indtil hele holdet har været igennem. På walkholdene følges alle 5 deltagere ad i samlet flok på en 5 km rute.
Walkruten er adskilt fra stafetruten og har sit eget start- og målområde i udkanten af teltbyen. Langs begge ruter er der masser af musik og underholdning.
Starttider
Stafetholdene skydes i gang kl. 18.00, hvor første løber fra stafetholdene med startnumre 1-250 sendes afsted. Der er i alt 22 starter med et minuts mellemrum frem til ca. kl. 18.20.
Walk-holdene skydes i gang hver aften kl. 18.30 – 18.45 i mindre grupper. Alle fem deltagere på et walk-hold starter samtidigt og følges i mål.
Kom i god tid, så I kan finde jeres plads i startbåsene!
Udsendelse af startnumre
Startnumre sendes ud med posten 1-2 uger før I skal løbe. Startnumrene fastgøres med klæb (ikke sikkerhedsnåle).
Hvis man ikke modtager sine startnumre, skal man henvende sig i Spartas Informationstelt (ved madkasseudleveringen) fra kl. 16.00 på løbsdagen. Her vil alle, der ikke har modtaget deres numre, få nye løbsnumre og depecher.
Depeche
Depechen, som man løber med i hånden, er et tykt stykke karton, som man selv skal rulle sammen. Første løber/en fra walk-holdet skal medbringe depechen til start.
Tidtagningschippen er placeret i depechen og registrerer både holdets samlede tid og individuelle løbetider.
Depechen er vedhæftet holdets startnumre og er knyttet til de startnumre, som den er hæftet sammen med.
Se hvordan depechen rulles sammen, så den er klar til brug her
Tidtagning
Der registreres både samlede holdtider og for stafetdeltagerne også individuelle løbetider. Tidtagningschippen sidder i depechen, som følger hver løber (eller hele walk-holdet) fra start til mål.
Sådan måles tiderne:
Holdtid: Samlet tid fra første løber krydser startstregen, til sidste løber krydser målstregen, dvs. inkl. skiftetid.
Individuel tid: Tiden fra en løber krydser startstregen, til han krydser målstregen, dvs. uden skiftetid.
Startnumre
Alle løbere og walk-deltagere skal placere startnummeret synligt på brystet, så officials kan guide alle deltagere korrekt i skiftezonen.
Startnumre fastgøres med klæb (der medfølger derfor ikke sikkerhedsnåle).
Det er vigtigt, at man løber med det startnummer, der passer til den tur, man løber. Walk-startnumre er markeret med et W.
Løber man flere ture for samme hold, skal man fra starten tage alle startnumre på for de ture, man løber. Skal man løbe en ekstra tur, drejer man til venstre eller højre lige inden målportalen og videre ud af skiftezonen.
Resultater
Resultater kan ses live på sparta.dk/dhl, i DHL Stafettens Kbh appen og i resultatvisningsteltet i Fælledparken.
Skiftezonen
Skiftezonen er det område, hvor alle løbere starter og løber i mål, og hvor løberne giver depechen videre til holdets næste løber. Man må kun opholde sig i skiftezonen, når det er ens tur til at løbe.
Skiftezonen er inddelt i startbåse – find jeres vha. de opstillede skilte med startnummer-intervaller. Se også nummerintervaller på rutekortet.
Walkholdene har deres eget start- og målområde.
Tilmeldingsprofil
Den person, der har tilmeldt holdet, har fået tilsendt login-oplysninger til holdets tilmeldingsprofil. I tvivl om hvordan I logger ind? Læs mere i FAQ’en her
I tilmeldingsprofilen kan I til enhver tid ændre eller tilføje i holdets informationer – både før og efter løbet. I kan fx redigere holdnavne, deltagernes navne eller holdklasse (mix-hold, kvinder eller mænd).
I kan ændre fra walk til stafet eller omvendt indtil den 5. august 2022.
Holdklasse
Alle hold har angivet en holdklasse i forbindelse med tilmeldingen – enten 5 mænd, 5 kvinder eller mix M/K. Hvis I ikke specifikt har valgt en holdklasse, vælges der automatisk mix M/K.
Hvis jeres holdsammensætning ændrer sig, kan I til enhver tid ændre dette på holdets tilmeldingsprofil.
Mad- og snackkasse
Holdets DHL-madkasse, som er inkluderet i tilmeldingen, afhentes i Spartas Udleveringstelt ved indgangen fra Øster Allé mellem kl. 16.30 og 20.00. For at få udleveret madkassen skal man aflevere den madkassekupon, som hvert hold får tilsendt inden løbet.
Læs mere om mad- og snackkassen her
Hvis I ønsker en mindre madkasse, kan I ved udleveringen vælge snackkassen i stedet. Den indeholder det samme som madkassen, men uden brød og pålæg. Uafhentet mad bliver doneret til fødevareBanken.
Menu fra Meyers
I har mulighed for at bestille en lækker og nem picnic-menu fra Meyers til jeres DHL-aften. Maden tilberedes og pakkes til hold a 5, kræver ingen tilberedning på dagen, og der medfølger selvfølgelig bæredygtigt bestik.
Mad fra Meyers hentes i udleveringsteltet ved siden af informationen (ved indgangen fra Øster Allé) fra kl. 16.30 på dagen.
Der kommer mere information om årets menu fra Meyers her på siden.
Carlsberg leverer drikkevarer til alle hold
Alle deltagere i DHL Stafetten kan slukke tørsten med en kold fadøl eller sodavand fra Carlsberg. Kopperne skal returneres og genbruges i opstillede beholdere på pladsen, så vi undgår emballagespild.
I mad- og snackkasserne vil der være 5 drikkekuponer – én til hver deltager på holdet – som kan indløses enten til 1 fadøl eller 1 sodavand per deltager. Foretrækker I at nyde et glas af den velkendte rødvin sammen, skal holdet indløse ALLE 5 kuponer til en karton økologisk rødvin.
Alle drikkevarer – også rødvin – skal afhentes i Carlsbergs barer på pladsen, hvor der også kan købes drikkevarer hele aftenen. Betaling er muligt med kort, MobilePay eller kontant.
Bestil telt
Miljø og affald
Hos DHL Stafetten ønsker vi at passe på miljøet, og vi tager hele tiden små skridt i den rigtige retning. Bl.a. har vi afskaffet engangsplast og erstattet det med træbestik og bionedbrydelige papkrus. Med jeres hjælp kan vi gøre det endnu bedre.
Sådan kan I hjælpe:
- Tag ikke mere emballage med til eventet, end I har brug for – hverken mad eller emballage.
- Undgå så vidt muligt engangsplast og vælg i stedet genanvendeligt eller bionedbrydeligt materiale.
- Ryd op efter jer og indsaml jeres skrald i den affaldssæk, der findes i madkassen.
- Saml jeres pap og flasker sammen og undgå at blande det med andet skrald.
- Genbrug jeres løbetrøjer år efter år.
Tak, fordi I hjælper os med at hjælpe miljøet.
Læs mere om, hvad DHL Stafetten gør for at passe på miljøet
Overskydende madkasser
Alle DHL-madkasser, der ikke bliver afhentet, doneres til Fødevarebanken
Bil- og cykelparkering
Det kan være vanskeligt at finde parkeringspladser omkring Fælledparken. Trafikken er tæt, og der kræves betaling hele døgnet. Tag derfor bus, tog eller cykel så vidt muligt og køb evt. en Eventbillet (se nedenfor). Cykler skal parkeres uden for Fælledparken i de særlige cykelparkeringsområder, som fremgår af kortet.
Sparta tager ikke ansvar for evt. parkeringsafgifter i forbindelse med parkering, og vi henstiller til at man altid selv undersøger gældende parkeringsregler.
Cykel, babyjoggere m.m.
Det er ikke tilladt at medbringe babyjoggere, klapvogne, cykler, hunde eller lignende til DHL Stafetten.
Holdfoto
Få et gratis holdfoto i fototeltet på stævnepladsen. Fototeltet ligger lige ved skiftezonen (markering fremgår af oversigtskortet) og har åbent hver dag fra kl. 17.00 til 21.30.
Arrangør
DHL Stafetten er arrangeret af Sparta Atletik og Løb siden 1981, hvor stafetten blev afholdt for første gang. Senere bredte konceptet sig til andre byer, hvor andre lokale arrangør afholder eventet.
DHL Stafetten i København er med 125.000 deltagere og fem løbsdage det største motionsløb i verden. DHL Stafetten er sponsoreret af transport- og logistikfirmaet DHL i mere end 20 år.