Posted

Hvordan får man passet løbeturene ind i juledagenes program med andesteg, familietid og julefrokoster? Vi har spurgt både kendte og helt normale motionsløbere hvilke traditioner og tips, der motiverer dem til at trække i træningstøjet hen over helligdagene.

Hopper i løbetøjet sammen med familien som det første på juleaftensdag

– Michelle Kristensen, founder og kreativ direktør hos michellekristensen.dk

“Den 24. december hopper min søster, far og jeg altid i løbetøjet som det første, når vi vågner. Så venter den traditionelle løbetur, hvor vi løber ud af den skønneste natursti i min barndomsby Aars i Nordjylland. Ude på ruten hører vi julemusik fra telefonen (til glæde for alle andre, der kommer forbi, ha ha) for ligesom at komme i den helt rigtige stemning.

Normalt plejer jeg at løbe en lang tur den 25. december og flyver altid afsted, da depoterne er fyldt så dejligt op efter festmåltidet den 24. december. Men i år bliver den tur droppet, da der venter mig en halvmaraton den 26. december. Min far skal løbe sit maraton nr. 100 til Telenor Copenhagen Marathon i maj 2017, og jeg er “kommet til” at sige, at jeg løber med. Så jeg må hellere få nogle kilometer i benene!

Jeg elsker at løbe i julen, fordi jeg har tid. Der er tid til at nyde det enormt. Min hverdag er pakket med meget arbejde, men i juledagene står tiden stille, og jeg skal ikke nå hjem på et bestemt tidspunkt. Og det sætter jeg så stor pris på. Løb er for mig et stort privilegium, og det giver mig så meget energi og er den billigste psykolog, der findes!”

Mere julemad med fedtforbrændingsløb

– Vanessa, motionsløber

“Man kan jo spise meget mere af den gode julemad med god samvittighed, hvis man sørger for at få løbetrænet. Jeg plejer selv at deltage i Spartas Fedtforbrændingsløb 2. juledag, hvor der løbes fra Vedbæk Station til Østerbro Stadion. Det er SUPER hyggeligt at få sagt glædelig bagjul til løbevennerne og få rørt sig og samtidig set noget af det smukke danske landskab.”

Nyder julehyggen mere med trætte ben

– Anders Rømer, co-founder af NBRO Running

“Det er sjovt, men jeg har det lige modsat: Min motivation for at løbe eller på anden måde motionere er langt større i juledagene. Den lækre men fede julemad nydes bare langt mere, når man har været ude på en lang, kold tur i skoven for at samle appetit. Og jeg elsker at spille spil, se film og drikke cognac med familien, men jeg nyder det i langt højere grad, når jeg har trætte ben efter en god træning. Jeg har aldrig været typen, der kunne slappe af fra morgen til aften alligevel. Den 24. har jeg en tradition med at løbe langt; gerne over 25 km. Jeg forsøger altid at samle et hold der, hvor jeg fejrer jul. I år skal jeg eksempelvis være i Aarhus, og så prøver jeg at stable et så stort hold som muligt på benene til en lang løbetur fra morgenstunden.

Nytårsaftensdag er det for mig en fast tradition af løbe Spartas Nytårsløb med min klub NBRO Running. Det er en lynhurtig rute og med mulighed for både 5, 10 og 21,1 km er der noget for løbere på næsten alle niveauer. Efter løbet er der kransekage og champagne, og mere end én gang er jeg cyklet småsvimmel hjem og har fået en lur, inden forberedelserne til aftenens festligheder begyndte.”

Motiveres af løb, mens det er lyst

– Tine Vieland Jensen, indehaver af bloggen fitinspiration

“Jeg motiveres i juleperioden af at kunne løbe når det er lyst udenfor. Så derfor forsøger jeg typisk at få løbet om formiddagen, inden julearrangementerne er gået i gang. Det giver sådan en god appetit, når løbeturen er overstået.”

En simpelt tip giver mere tid til juleklip og julefrokost

– Sara Jin Smidt, chefredaktør Fit Living, cand.scient i human ernæring, fitnessinstruktør og snart forfatter

“Det kan være svært at finde tiden til at træne over julen, fordi der altid er så mange arrangementer og ofte dertilhørende tømmermænd. Så mit bedste tip til at holde motivationen oppe i december er morgentræning! Indlæg et par morgentræninger et par gang i løbet af ugen, så har du eftermiddagen og aftenen fri til juleklip, -hygge og -frokoster.

Og så er det altid godt at skrue lidt op for træningspassene i løbet af ugen, da weekendtræningerne hurtigt ryger til fordel for tømmermændene. Husk, at en lille smule træning i løbet af ugen er langt bedre end ingen træning! Det er muligt, at du ikke kommer i bedre i form af det, men du vedligeholder din form, så du slipper for at starte forfra efter jul!”

3 råd –  ingen undskyldninger

– Lars Juul Madsen, NBRO-løber og iværksætter

“1) Lav aftaler: Træningsaftaler forpligter og gør det nemmere at komme afsted.
2) Planlæg: Planlagte ture gør, at der ikke kommer andet i vejen.
3) Kom ud af døren: Når man først er afsted, er der ingen undskyldninger.”

Løber altid inden gaveindpakning

– Daniel, motionsløber

“Det sværeste for mit vedkommende er komme ud af døren. Jeg lægger gerne løbetøjet frem. Så er jeg hele tiden opmærksom på, at der ligger en træningstur og venter – en tur, der vil give mig en mental belønning lige i det øjeblik, jeg er færdig. Maden, øllet, vinen og alle godterne har en tendens til at smage meget bedre, når man har været ude at løbe. Jeg løber altid juleaftensdag, før jeg pakker gaver ind, en tur efter den sidste familiejulefrokost og så nytårsaftensdag.”

Nyhedsbrev

Få rabatter, inspiration og viden om løb 1-2 gange om måneden og deltag den månedlige lodtrækning om gavekort til vores løb.

KOMMENDE LØB

Make a Mark CPH (Aflyst)
Løb 5 /10 km i Fælledparken, så kvinder kan stå stærkere
Lørdag den 20. juni fra kl. 17.00
Alle kan løbe med! (også mænd)

Se alle løb