Posted

Få den perfekte maratonforberedelse med Spartas gratis løbeture hver søndag frem til 14. maj

Vil du være i god form til Copenhagen Marathon i maj, er det en rigtig god ide at starte din maratontræning allerede her i efteråret.

For selvom der er 7 måneder til løbsdagen, kræver det tid at bygge din fysiske form op til et maraton, og der skal kilometer i benene, så din krop, sener og muskler langsomt vænne sig til belastningen.

For at gøre dine lange løbeture meget nemmere og sjovere, arrangerer Sparta fællestræning hver søndag morgen fra den 13. november.

Men mange kilometer i benene er ikke den eneste fordel ved at træne i fællesskab.

Et maraton kræver nemlig også andre forberedelser end den fysiske form, og her er ryster den fælles træning rigtigt mange fordele af sig.

De 3 træningsfaser

Marathontræningen inddeles i tre faser: Grundtræning, specifik træning og nedtrapning

#1 – grundtræning

Den første fase i din træning er grundtræningen. Her handler det om stabilitet, rutine og kilometer

#2 – specifik træning

Fra januar / februar begynder der en 3-4 måneder lang fase med mere specifik træning og flere kilometer. Du begynder desuden at finde dine “gear” og tilføjer måske korte intervaller og lange tempoture til din træning.

#3 – nedtrapning

Cirka 3 uger før løbsdagen topper distancerne, og herefter skal du nedtrappe træningen, så du kan være frisk i benene til løbsdagen.

Hvorfor træne i fællesskab?

Ved at træne sammen med andre opnår du meget mere end at komme i god form.

For udover din træning, skal du i løbet af de kommende måneder også finde din egen vej i forhold andre ting, der også er vigtige for din træning og for din maratonpræstation:

 hvordan passer du træningen ind i din hverdag?
Hvilke sko passer til dig og din løbestil?
Hvilken type “brændstof” fungerer godt for dig, når du skal løbe langt?
Hvordan sørger du for at få restitueret?
Har du brug for supplerende træningsøvelser?
Hvordan får du drukket væske nok?
Kan du lide at løbe med væskebælte?
Vil du indtage energigeler undervejs, og hvordan vil du opbevare dem på dig?
Hvordan finder du en god rytme på den lange løbedage?
Hvad er vigtigt at huske på selve maratondagen?

Lad dig ikke slå ud af alle disse spørgsmål!

Brug i stedet de kommende måneders træning og sparring med andre løbere til at mærke dig frem, suge til dig af gode råd og hen ad vejen finde ud af, hvad der fungerer for dig.

Fællestræningen – et hot spot for gode maratonråd

Søndagsfællestræningen bringer løbere, der har mere end 50-100 maratonløb i bagagen, sammen med helt nybegyndere, der skal i gang med deres allerførste maraton.

Hvis du løber med til Spartas fællestræning hver søndag – eller sammen med din lokale løbeklub – har du virkelig chancen for at suge til af viden og råd fra en masse rutinerede løbere og trænere.

 

Og vi løber ikke kun i flok, vi hjælper også hinanden til at forbedre os og bevæge os fremad.

“Alle løber side om side, og i løbet af de mange kilometers løbeture får man snakket om alt fra gode snacks efter løbeturen og de bedste energidrikke til hvordan man kan undgå skader, forbedre sin løbeøkonomi eller lægge en supergod plan for maratondagen.”

Er der noget, du er i tvivl om – og det er der helt sikkert 😜 – kan du være sikker på, at der er nogen klar med gode råd baseret på erfaringer!

Om Spartas fællestræning

Spartas søndagsfællestræning er for alle – uanset niveau, tempo og alder.

Tid og sted: Hver søndag kl. 9.00 fra 13. november og frem til Copenhagen Marathon i maj. Start og slut på løbebanen på Østerbro Stadion. Indgang gennem porten ved siden af Spartas klubhus på Gunnar Nu Hansens Plads 11.

Pacegrupper: Vi deler os ind i pacegrupper, der løber i følgende tempi (min/km): 4:30 / 4:45 / 5:00 / 5:15 / 5:30 / 5:45 / 6:00 / 6:15 / 6:30

Se træningsplanen for Spartas søndagstræning

 

Oplev stemningen ved Copenhagen Marathon

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Cphmarathon (@cphmarathon)

Nyhedsbrev

Få rabatter, inspiration og viden om løb 1-2 gange om måneden og deltag den månedlige lodtrækning om gavekort til vores løb.

KOMMENDE LØB

Nytårsløbet ’22
Lørdag den 31. december på Østerbro
Distancer fra 2 km børneløb til 5, 10 og halvmaraton
Gratis for medlemmer af 'Sparta Klassisk'

Copenhagen Marathon ’23
42,195 km - Søndag den 14. maj 2023 kl. 9.30
Et certificeret World Athletics Road Race Label-event
Gratis for medlemmer af 'Sparta Klassisk'

Royal Run ’23
Royal Run København/Fr.berg – 2. pinsedag mandag den 29. maj
Løb eller gå One mile, 5 eller 10 km
Gratis for medlemmer af 'Sparta Klassisk'

Se alle løb